Leerkrachten Caribische basisscholen krijgen training in leesbevordering
Biblionef is dit jaar, samen met Stichting Lezen, in het Nederlands Caribisch gebied gestart met het trainen van basisschoolleerkrachten in leesbevordering. Trainer Bianca Versteeg is al naar Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Sint Eustatius geweest. Komend jaar volgen de eilanden Bonaire en Saba.
“Tijdens de training behandelen we eerst de taal- en leesontwikkeling bij kinderen die in een meertalige context een vreemde taal leren. We bespreken en oefenen met de leerkrachten – van de onderbouw tot bovenbouw – leesactiviteiten om de kinderen aan te sporen meer te lezen, en wat de leerkrachten zoal kunnen doen tijdens de leesles”, vertelt Versteeg. De kinderen leren lezen in het Nederlands terwijl dat een vreemde taal voor ze is. Versteeg: “Afhankelijk van het eiland spreken ze voornamelijk Papiamento of Papiamentù en Engels maar ook Portugees, Spaans, Chinees, Frans en Creools. Op school leren ze het Nederlands. Dit is een examentaal maar ook een taal die deuren opent als je verder wilt studeren”, vertelt ze. De leesles in de klas in het Nederlands wordt daarmee zowel een les om de taal te leren als om in te zien hoe leuk en belangrijk het is om te lezen. “De leerkrachten leren wat je kunt doen aan leesbevordering, hoe ze met de kinderen kunnen werken aan klanklessen en woordenschat en laten de kinderen succeservaringen opdoen tijdens het lezen. Hiermee zetten ze kleine stapjes in het leren van het Nederlands. De activiteiten zijn uit te voeren in de eigen taal of in het Nederlands. We gaan daarbij uit van de meertaligheid van de kinderen. De taalontwikkeling van meertalige kinderen verloopt anders dan van eentalige kinderen maar het is een meerwaarde om te kunnen putten uit meerdere talen.”
Ruime boekencollectie
De leerkrachten leren hoe belangrijk het is om te werken met een variatie van boeken, dus niet alleen leesboeken maar ook prentenboeken, informatieve boeken, makkelijke boeken, stripboeken en boeken over een bepaald onderwerp. “Op sommige scholen waren geen passende boeken aanwezig”, vertelt Versteeg. “Door te praten over de boeken die geschikt zijn voor bepaalde doelgroepen kunnen de leerkrachten bewuster omgaan met de collectie boeken op school en bewuster vragen wat ze nodig hebben. Nu is er soms nog weinig keus.”
Dat laatste wordt gelukkig steeds beter. Biblionef heeft gezorgd voor kinderboeken in de klas in meerdere talen (Nederlands, Engels, Papiamento en Spaans) en door de training van Bianca Versteeg krijgen de leerkrachten praktische tips om het leesplezier te vergroten. “We oefenen de werkvormen in de training. De leerkrachten ervaren dan hoe leuk dat is. Het mooie is dat veel leerkrachten de activiteiten al meteen in de klas gingen uitproberen, en zagen dat het werkt.”